Про підсумки виконання місцевих бюджетів Закарпаття за 2014 рік
Підсумовуючі результати виконання місцевих бюджетів за 2014 рік необхідно сказати, що попри те, що бюджетний процес 2014 року був надзвичайно складним, показники виконання місцевих бюджетів свідчать, що області вдалось завершити його достойно. Протягом минулого року фактично двічі довелось затверджувати місцеві бюджети (нагадаю, що у січні-лютому 2014 року були прийняті місцеві бюджети області на 2014 рік, а у зв’язку із змінами до Закону України „Про Державний бюджет України на 2014 рік” у березні, повністю довелось переробляти місцеві бюджети). Крім того, на їх виконання вплинули заходи, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 р. № 65 „Про економію бюджетних коштів та недопущення втрат бюджету” і розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 р. № 156-р „Про заходи щодо збалансування місцевих бюджетів у 2014 році в процесі їх виконання”, інформує “Карпатський об’єктив” Департамент фінансів Закарпатської облдержадміністрації Однак, навіть у таких складних економічних умовах, вдалось забезпечити належне виконання місцевих бюджетів області, фінансування бюджетних установ, реалізацію окремих заходів та програм.
У 2015 рік місцеві бюджети області ввійшли із значними залишками коштів на рахунках – 715,7 млн.грн., в тому числі: по загальному фонду – 302,7 млн.грн. (що становить 25,4 відс. доходів, отриманих у 2014 році- 1,2 млрд.грн.), по спеціальному 413,0 млн.грн. (на 6,3 відс. більше, ніж надійшло за 2014 рік – 388,5 млн. гривень). Щоб охарактеризувати результати виконання місцевих бюджетів області за 2014 рік зупинюсь на наступник показниках. Доходи загального фонду місцевих бюджетів. Впродовж 2014 року до загального фонду місцевих бюджетів мобілізовано доходів у сумі 1 191,6 млн. грн., що складає 105,2 відс. до затвердженого плану та 107,6 відс. до 2013 року. (Для порівняння у 2013 році доходів отримано на 4,7 відс. більше, ніж у 2012). Виконання затверджених показників забезпечили обласний бюджет, всі зведені бюджети районів та 3 бюджети міст обласного підпорядкування, за винятком міст Ужгород (94,0 відс. менше плану надійшло 13,9 млн. грн.), Берегово (відповідно 99,4 відс. та 0,2 млн. грн.). У розрізі низових бюджетів виконання затвердженого місцевими радами плану доходів загального фонду не забезпечили 33 або 9,6 відс. від загальної кількості бюджетів, що на 67 бюджетів менше, ніж за 2013 рік. Загальна сума недовиконання доходів зазначених бюджетів склала 1,4 млн. грн. (за 2013 рік – 16,5 млн. гривень). 2.Податок з доходів фізичних осіб (основний бюджетоутворюючий платіж). План по податку на доходи фізичних осіб виконано на 103,8 відс., понад план надійшло 37,1 млн. гривень. Виконання не забезпечили міста Ужгород (93,0 відс., менше плану на 15,1 млн. грн.) та Берегово (відповідно 99,0 відс. та 0,2 млн. гривень). Порівняно з 2013 роком обсяги надходжень податку зросли в середньому на 7,0 відсотків. Найвищим цей показник є у Виноградівському районі (16,9 відс.), м. Мукачево (14,3 відс.), Свалявському районі (12,9 відсотка). Водночас, не досягли рівня попереднього року м. Чоп (менше на 2,6 відс.) та Перечинський район (на 2,7 відсотка). Плата за землю. По платі за землю планові показники виконано на 106,5 відс., понад план надійшло 5,4 млн. гривень. Виконання не забезпечено містами Берегово (98,2 відс., -0,05 млн. грн.) і Чоп (92,9 відс., – 0,1 млн. грн.) та Іршавським (86,3 відс., – 0,5 млн. грн.), Свалявським (90,0 відс., – 0,6 млн. грн.) районами. Порівняно з 2013 роком обсяги надходжень плати за землю зросли в середньому на 6,2 відсотка. Найвищі темпи росту спостерігаються у м. Мукачево (130,9 відс.), Міжгірському (127,3 відс.), Великоберезнянському (116,1 відс.) районах. Водночас, не досягли рівня 2013 року Іршавський район (менше на 21,8 відс.), Хуст (менше на 3,7 відс.), м. Ужгород (менше на 1,3 відс.), Свалявський район (менше на 1,5 відс.), Мукачівський район (менше на 0,9 відсотка). Податковий борг з податків і зборів (обов’язкових платежів) до місцевих бюджетів. За станом на 1 січня 2015 року податковий борг до місцевих бюджетів зріс у порівнянні початком 2014 року на 48,2 відс. або на 15,4 млн. грн. та становив 47,2 млн. гривень. Найбільшу питому вагу в структурі заборгованості за податковими зобов’язаннями займають: податок на доходи фізичних осіб – 46,5 відс., плата за землю – 31,2 відс., єдиний податок – 9,3 відсотка Зростання податкового боргу з платежів до місцевих бюджетів відбулося у всіх містах та районах області, за винятком Іршавського району. Найбільше зросла заборгованість у порівнянні з 1 січнем 2014 року в м.Ужгороді – в 2,3 раза, Берегівському районі (вкл. м. Берегово) – в 2,2 раза, Хустському районі (вкл. м. Хуст) – в 2,1 раза. Видатки місцевих бюджетів Видатки місцевих бюджетів за 2014 рік склали 6 482,0 млн.грн., з них по загальному фонду – 6 009,3 млн.грн. (96,7 відс. до річного плану), по спеціальному фонду – 472,7 млн.грн. (49,6 відс. кошторисних призначень). Видатки місцевих бюджетів за 2014 рік зросли порівняно з попереднім роком на 7,8 відс., що менше на 1,5 відс. пункти за зростання видатків у 2013 році. З метою забезпечення своєчасної виплати заробітної плати, проведення розрахунків за енергоносії і комунальні послуги та інші захищені статті, протягом 2014 року місцевими бюджетами отримано короткотермінові позички з єдиного казначейського рахунку на покриття тимчасових касових розривів у сумі 196,7 млн. гривень. Правом на отримання позички скористались 73 бюджети. Затвердження районних і міських (міст обласного значення) бюджетів на 2015 рік Станом на 4 лютого 2015 включно затверджені всі місцеві бюджети області (351 бюджет). Відповідно до статей 111 та 115 Бюджетного кодексу України, на виконання доручення голови обласної державної адміністрації від 06.01.2015 р. № 02-5/1 департаментом фінансів здійснено аналіз показників районних та міських (міст обласного значення) бюджетів на 2015 рік. Основною проблемою на даний час є невиконання вимог пункту 4 статті 77 Бюджетного кодексу України щодо забезпечення при затвердженні районних (міських) бюджетів у повному обсязі потреби в асигнуваннях на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством умов оплати праці і розміру мінімальної заробітної плати.